Valorizacija tradicijskih proizvoda od turopoljske svinje
1. O projektu
Projekt „Valorizacija tradicijskih proizvoda od turopoljske svinje“ dio je europskog projekta „Pripremna aktivnost Europskih biljnih i životinjskih genetskih resursa u poljoprivredi“ (liflet_o_projektu.pdf, 7.70 MB). Aktivnost je pokrenuta od strane Europskog parlamenta i financirana je od strane Europske Komisije https://ec.europa.eu/ .
Osnovni ciljevi projekta su:
- bolje razumijevanje uloge europskih zanemarenih genetskih resursa u poljoprivredi te kako iskoristiti njihov resurs kao gospodarski potencijal
- prezentirati primjere uspješnog očuvanja zanemarenih izvornih pasmina i sorti
- učiniti ih ekonomski održivima
- poticati poljoprivrednike i druge zainteresirane subjekte da se uključe u slične projekte diljem Europske unije
Europska Komisija odabrala je 4 pilot područja u Europi i projekt provodi „Arcadia International“ iz Brisela. Kao pilot područje za Hrvatsku odabran je Park prirode Lonjsko polje sa ugroženom izvornom pasminom – turopoljska svinja. Javna ustanova Park prirode Lonjsko polje projekt provodi u suradnji sa konzultantskom tvrtkom Arete s.r.l. – Research and Consulting in Economics iz Bologne. Partner Ustanovi na projektu je „Agrarno savjetovanje“ d.o.o. iz Zagreba.
2.O turopoljskoj svinji
Turopoljska svinja je jedna od najstarijih europskih pasmina svinja te autohtona hrvatska pasmina, koja je nastala tijekom ranog srednjeg vijeka na području Turopolja.
Područje Turopolja se nalazi istočno od Zagreba između rijeka Save i Kupe i u prošlosti je u tom kraju svinjogojstvo bila najznačajnija gospodarska grana. Turopoljska svinja je ugrožena pasmina svinja, koja se uzgaja na području Turopolja i Lonjskog polja. Za proizvodnju mesnih proizvoda iz svinjskog mesa u prošlosti se je najviše upotrebljavalo meso lokalnih turopoljskih svinja. Zbog malog broja turopoljskih svinja, danas se ova pasmina nalazi u programu državne potpore. Trenutno je u Republici Hrvatskoj 19 registriranih proizvođača sa ukupno cca 124 krmača. Odgovorna institucija za provedbu i praćenje uzgojnog programa izvorne pasmine turopoljske svinje, a ujedno i najveći proizvođač turopoljske svinje u Hrvatskoj je Plemenita Opčina Turopoljska iz Velike Gorice (http://turopolje.hr/).
Kao dio suvremenih trendova zaštite lokalnih pasmina i njihovih proizvodnih sustava, kao i trenda konzumacije tradicijskih suhomesnatih specijaliteta, postaje opravdan ponovni uzgoj turopoljske svinje za proizvodnju lokalnih mesnih specijaliteta.
3.Koji su ciljevi projekta?
Ciljevi projekta „Valorizacija tradicijskih proizvoda od turopoljske svinje“:
- Razviti liniju tradicijskih proizvoda od turopoljske svinje
- Povećati i stabilizirati proizvodnju na uzgojnim poljoprivrednim gospodarstvima u Turopolju i Posavini
- Razviti nacionalnu marku proizvoda
- Razviti tržište za tradicijske proizvode od turopoljske svinje počevši od Javne ustanove Park prirode Lonjsko polje koja je preuzela vodeću ulogu u promoviranju uzgojnog programa na području parka te provedbu projekta
Neposredni cilj ovog projekta je širenje uzgojnog programa i očuvanje tradicijske pasmine turopoljske svinje.
4.Aktivnosti projekta
Aktivnosti projekta
A. RAZVOJ PROIZVODA
- Definiranje tradicijskih proizvoda od turopoljske svinje koji će se komercijalizirati (valorizacija_proizvoda_od_turopoljske_svinje.pdf)
- Definiranje tehničkih karakteristika proizvoda (organo-leptička svojstva)
- Definiranje standarda kvalitete i uputa za proizvodnju tradicijskih proizvoda (definicija_identifikacija_proizvoda.pdf)
- Testna proizvodnja
- Razvoj i dizajn logotipa i marke proizvoda (žig proizvoda)
- Razvoj i dizajn pakiranja (dizajn pakiranja)
B. RAZVOJ LANCA OPSKRBE
- Istražiti dostupne financijske instrumente (mjere_financiranje.pdf)
- Popis strateških partnera u razvoju projekta (popis dionika) (proizvođači, prerađivači, lanci prodaje)
- Izrada prijedloga poslovnog Sporazuma o suradnji sa proizvođačima, prerađivačima i strateškim partnerima
- Organizacija sastanaka sa svim dionicima projekta i upoznavanje sa pravima i obavezama (ppt_projekt.pdf, sastanak_zapisnik_1.pdf, sastanak_poptisna_lista_1.pdf)
- Izračun troškova proizvodnje turopoljske svinje
- Definiranje prodajne cijene za svaki finalni proizvod od turopoljske svinje
(Analiza rezultata cjenovnog testa) - Identifikacija javnih institucija uključenih u projekt
- Studija izvodljivosti za proizvodne pogone
- Uključivanje potrošača u cilju dobivanja povratne informacije o novim proizvodima i prodajnoj cijeni (rezultati_istrazivanja.pdf)
C. MARKETINŠKI PRISTUP
- Analiza tržišta
- Izrada marketing plana (marketing plan)
- Izrada poslovnog plana
D. KOMUNIKACIJSKI PLAN
- Komunikacija sa javnom upravom
- Komunikacija sa proizvođačkim udrugama i potrošačkim organizacijama
- Interna komunikacija sa uzgajivačima i razmjena informacija
(sastanak_zapisnik_2.pdf, sastanak_potpisna_lista_2.pdf) - Predstavljanje projekta i proizvoda na sajmovima (gudovec_zapisnik.pdf, gudovec_potpisna_lista.pdf, gudovec_prezentacija_zm.pdf, gudovec_prezentacija_dk.pdf)